Kisah si Pendongeng Rakyat

Yeahhhhh..setelah sekurun lama aku tak merapikkk so arini aku nak merapikk mengenai si pendongeng rakyat. Ye korang mesti pelik ape yang aku merapik kan? memang aku merapik pon..!!

Ini adalah mengenai si pendongeng rakyat, mari aku tafsirkan ape itu si pendongeng. Si pendongeng ialah si tukang membuat cerita merapik yang tak masuk akal.

Maka tersebarlah cerita dongeng rakyat yang tak masuk akal yang di buat oleh si pendongeng dengan memasukkan perkara yang merapik mengikut akal kebodohannya sendiri. Wahai si pendongeng sila la gunakan akal fikiran anda untuk membuat jalan cerita dengan lebih bagus. Bergurulah dahulu sebelum menghasilkan ceritera dongeng rakyat anda. Jangan la sampai menampakkan kebodohan dan kekurangan akal serta minda anda. oh anda tiada kerja kah? memang tiada kerja kan tu pasal anda meluangkan masa untuk membuang dongeng rakyat anda. Percaya la aku juga tertipu dengan dongeng rakyat kau tu  tapi kata orang sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua kan. So sepandai-pandai kau berdongeng akhirnya aku tau dongeng kau...!! tadaaaaa~! tapi kau tak tau aku dah tau kisah dongeng sebenar kau kan.

Takpe aku bagi kau masa untuk kau berdongeng wahai si pendongeng. Aku bagi kau masa sampai ia la kau sedar kau berdongeng menggunakan kebodohan akal dan ketiaadaan minda kau tu. Kau sedar tak si pendongeng yang kau dah huru harakan hidup aku dengan cerita-cerita kau tu.

Kepada yang baru nak mencaburi bidang berdongeng sila lupakan hasrat membara anda sebab dongeng akan membuatkan anda kelihatan sangat "tiada kepandaian" dalam  melalui liku-liku hidup anda dan ia akan menyebabkan anda tak berjaya dan hanya terperuk dan terseruk kamu tahu..!


ok dah abes merapik. kbai~!

Comments

Popular Posts