Wednesday, December 19, 2012

Kisah Dongeng Bapak.


Wahhh..arini kisah berdongeng puler...

Alkisah..masa aku tengah buat keje tadi.. tiba-tiba teringat kisah dongeng bapak aku masa aku kecik rasenye masa tu darjah 1 tengah buat homework. Rajen jugak aku ni dulu. Masa aku kecik-kecik dulu memang teringin nk tulisan sambung-sambung..macam orang besau katanya. Jadi aku mintak khidmat nasihat Pak Amran tentang tulisan sambung-sambung itu. Maka bermulalah kisah dongeng bapak aku. Katanya perlu buat corak-corak begini selalu supaya tangan jadi lembut untuk menulis. Yelah masa darjah satu dah tentu tulisan kau pon seperti cacing yang tak dapat dibezakan.

Anda mau tahu ape yang bapak aku suruh buat?


Lebih kurang macam tu la bapak aku conteng. Bapak kata buat banyak-banyak dan selalu nanti tangan lembut boleh tulis sambung-sambung.

Aku pon ape lagi dengan semangat yang membakar dalam dada menconteng dan berlatih bagai. Setiap hari buat dan tak pernah miss konon-konon nak tulisan sambung macam bapak katanya.

hari pertama...semangat...!
hari kedua.....semangat..!
hari ketiga...masih semangat..!
hari keempat.. err..semangat lagi..!
hari kelima..errr..errr...ehh semangattt..!
hari keenam..tulisan masih sama..tetap satu-satu tanpa bersambung..
hari ketujuh,,,stoppp..malas nak buat da..hahaha.,

Lama-lama benda tu hilang ditelan zaman..

Haaahhhh..tiba-tiba tengah nulis tadi yg terpikirnye haa..eh tulisan aku sambung dh ekk. Macam mana bole sambung?? sejak bila??

Yang aku sadar, sejak aku membesar ni aku membesar menjadi manusia pemalas dan sume kije mesti mau kasi sanang, tak perlu bersusah payah dan perfect.


MALAS?

Yeah kalau kau nak tau, kau hanya perlukan sikap yang MALAS semasa menulis..chaaaa...lagi tebal sikap MALAS engkau maka lagi bersambung-sambung lah tulisan engkau itu.

bole cube buat eksperimen ye kawan-kawan.

Wahh..kenapa tidak bapak katakan dari dulu lagi kau perlukan sikap pemalas semasa menulis wahai anakku..kalau tak mesti dari dolu lagi tulisan aku sudah bersambung.

Tapi sekarang dah tak heran..asal ado tulisan and orang laen tak perlu telan ubat batuk untuk pahamkan tulisan aku pon dah cukup..tak kuasa aku nak mikir lelebih.


abes.kbai..!








No comments:

Post a Comment